pátek 1. února 2008

První den...

Není to tak dlouho, co jsem se ještě procházel po čistých pražských ulicích, kde mně bylo vše známé, doprava netrvala dlouho a jen tak padesát procent lidí mluvilo rusky. Zde je toto procento o něco vyšší.

Do Petrohradu jsem se vypravil minulý pátek (1. února). Na letišti jsem se rozloučil s rodiči a Adamem, mým bratrem, prošel pasovou kontrolou, odevzdal všechny výbušniny, které jsem měl v příručním zavazadle a nastoupil se Sylvií, mou spolužačkou z VŠE, do poloprázdného letadla ČSA. Let byl poměrně nudný, celou dobu bylo zataženo, a tak před námi bylo ukryto území Polska, pobaltských států a velké části Ruska. Mimochodem - letiště Pulkovo je podobně "krásné" jako Šeremetěvo v Moskvě.

Pivovar Baltika
Na letišti na nás čekala "buddy", tj. studentka, v našem případě bývalá, přijímací vysoké školy, která nás měla na starosti. Pomohla nám směnit peníze za výhodný (pro směnárnu) kurz, ale hlavně nás zavedla na kolej. MHD v Petrohradě se nám stala prvním kulturním zážitkem. Jelikož jsme nechtěli platit za taxi, jeli jsme raději nacpaným autobusem, následně neméně zaplněným metrem a pak opět autobusem. Jelikož rozestupy mezi stanicemi metra jsou podstatně větší než v pražském metru - z jedné stanice do druhé je možné jet skoro deset minut, a letiště není zrovna v centru města, cesta trvala asi tak hodinu a půl.

Na koleji jsme se zaregistrovali, koupili ruské SIMkarty a něco k jídlu a vyrazili na noční procházku městem. Petrohrad je v centru město pěkné, snad jen by mohlo být o něco čistší. Je zde obrovské množství prachu, což je zřejmě způsobeno mimo jiné silnou dopravou a starými motory bez katalyzátoru. Počasí se zatím nevydařilo. Slunce jsem již sice viděl, ale ne mnohokrát. Většinou prší a jen tu a tam klesne teplota pod nulu. Kdo by to byl v Rusku čekal, že...

Procházeli jsme se (Sylvie, buddy Kaťja a já), povídali si až jsme náhle zjistili, že je skoro jedenáct večer. Kaťja se potřebovala dostat domů, a tak nás posadila na metro. Od stanice metra je to na kolej ještě docela dálka, ale věděli jsme, na jaký autobus máme nasednout, takže jsme byli klidní. Mimochodem, není možné zjistit, odkud kam který autobus jezdí. Na zastávce jsou jen dvě informace - časové intervaly a čísla autobusů, která navíc často nekorespondují s těmi, které skutečně v daném místě zastavují. Když už jsme čekali dvacet minut, šel jsem pozorně obhlédnout všechny okolní stojany autobusových zastávek. Ukázalo se, že jsme čekali zcela zbytečně, jelikož tou dobou, tj. od jedenácti, autobus už dávno nejezdil.

Vybaveni čerstvě zakoupenou mapou, jíž jsme se neobtěžovali otevřít, vypravili jsme se se Sylvií přesně opačným směrem, než jsme měli. Po deseti minutách chůze jsme tuto skutečnost překvapivě zjistili. Trvalo další půlhodinu, než jsme se dostali na kolej. A přiznám se, ta cesta mi nebyla nikterak příjemnou.

Ville - můj spolubydlícíByl jsem ubytován na pokoji s Finem jménem Ville Rahkonnen. Je to chlapec vysoký, severský typ a hlavně je s ním (zatím) příjemné soužití. Ještě první večer jsem poznal mnoho "exchange students" z Rakouska, Německa, Nizozemí, Maďarska a později ze Slovinska, Švédska, Polska a Francie. Je v tom tady pěkný guláš.

První večer jsme také stihli navštívit blízký klub, ve kterém hráli nejnovější i trochu méně nejnovější ruské a světové hity. Nebylo tam k hnutí - vypadalo to asi jako v metru při ranní špičce. Vstupné stálo sto rublů (1 rubl = 0,71 korun) a pivo (pěkně hnusné) taktéž. Asi si, kteří mě znáte, dovedete představit, kolik jsem si jich za tu cenu koupil. Správně. Žádné. Jen jsem si jednou loknul z jednoho, které stálo na baru, a pak jsem utekl. Byl to řekněme zajímavý zážitek. Člověk má možnost zpozorovat, jaké jsou nejnovější trendy v ruské módě. Zvlášť zajímavé jsou chlapecké sestřihy a tuny makeupu na ruských dívkách. Neplatí to vždy a všude, ale...

Tímto končím svůj první dopis. V nejbližší době napíšu, co následovalo další dny.

20 komentářů:

kajik řekl(a)...

teda levicku, ty to z tech svych dopisu udelej sebrane dopisy z petrohradu a vydej to knizne:), zatim to vypada, ze si to tam uzivas a nezapomen, ze rusove piji spis vodku, nez pivo, tak nemuzes cekat, ze bude levny, natoz dobry:)
pusu Kaja

Unknown řekl(a)...

Nádhera.. Hlavně ten pivovar :) Já si spíš myslim, že to bude dobrej cestopis... No hlavně ať tě tam nesežerou.. Tě líbá Jakoubek :D

Anonymní řekl(a)...

Levaku, my mame dobreho piva plnou lednici, napis nam prosim adresu a my ti nejake vychlazene poslem! :-)
Zdravi Marty a Steph z Anglie

Anonymní řekl(a)...

me poser, napises jeden zapis a nekdo uz chce knihu... tak takhle se ke kormidlu v cechach dostal ten wievegh, nebo jak se to pise :-)))

jinak to zni pekne, dej za mne svemu novemu finskemu priteli pusu na pravou (!) pulku! :-)

se mej, sleduju te!

Anonymní řekl(a)...

ahoj,Gonzik! neviem,ci ti dosiel moj odkaz na ICQ,resp. ci si uz bol na ICQ,ale pravdepodobne budem v Peterburgu od 23.2. do 2.3.,tak by sme sa mohli nejak stretnut,co ty na to?:) budem tam s domorodym kamaratom,takze snad ma tam miestaznalo povodi. tot zatial vsjo, maj sa nadalej uzasne, zdar!
Sasa Zapotocka

Anonymní řekl(a)...

Levaku ty voe?
kam zmizel tvuj vybrousenej ostrej styl? mel by jsi se vratit ke svym oblibenym privlastkum a vyuziti cele rady synonym pro urcite vyrazy!
счастливо! вое!
Андрюха

Johana řekl(a)...

to Karosh: jo, karlachu, takhle to podle mě s tim Vieweghem bylo..

to Levák: hustě, leváku, musí to tam být skvělé. škoda, že jsem ti před odjezdem nezapůjčila knihu Františka Ringa Čecha Ruský týden. Je tam z pohledu středoevropana zábavně vylíčeno, jak to za Uralem chodilo v 70. letech minulého století. Z tvého příspěvku soudím, že se tam toho mnoho nezměnilo. Jen tak dál

Anonymní řekl(a)...

Honzo,

je to prima. Uz se tesim na pokracovani.

Anonymní řekl(a)...

Nazdar Leváku ty vypasenej kopáči,
Co to je za dikci takovýho tě neznám to píšeš blog pro maminku? Málem si mně rozplakal. Čtenáři chtějí SEX, DROGY a ROCK 'N' ROLL. Příště ať jsou ženský na těch fotkách nahatý.
Tvůj KOUČ

Granodyorit řekl(a)...

privet Gonzik!
jsi si zapomněl vzít buzolu? noční procházka neznámými ulicemi Tě rozhodně okouzlila, co?
Také bacha na mosty! Ale to Ti snad už nějaká krásná buddy Ruska vysvětlila ;-)....
MHD to mají promakaný, musí se uznat :-)
a co se dívek týče - tamější u mě zatím vyhrávají!
Baltiku doporučuji 8! a k tomu solenou sušenou rybu лещ (cejn) ;-)
poka!

Jan Levý řekl(a)...

Pokusim se v nejblizsi dobe obohatit svuj slovnik, abych nevypadl z formy. I kdyz o to se az tak ani nebojim.

Pany z Anglie bych pozadal o jednu lednici piva. Adresu dodam. I kdyz kdyby se nasel nekdo kdo mi posle pivo z Cech, bylo by to skoro jeste lepsi:) A smazaka...

JL

Unknown řekl(a)...

na smazaka jsem se vcera jen dival... byl jsem otravenej, protoze kvuli jaroslavovi (na nekoho se to svest musi) jsem padl z vyskoku primo na prdel a boli me kostrc... na zkousce jsem nemohl sedet a porad jsem se vrtel, mozna proto jsem dostal za 1 :-). napis naky dalsi m###y, jsem zvedavej!

tak... CAU!

kaiserin řekl(a)...

Tak na zasilku piva bychom se Ti mozna i mohli slozit...hermelin, strouhanku a mouku snad taky zabalime :D

Unknown řekl(a)...

vyserte se na nej...... chtel do ruska, tak at si ty sracky uzijeeeeeeeeee! ;)))

Granodyorit řekl(a)...

no....byl bych opatrný se slovem "sračky". Co se týče jídla, nechal bych si spíš poslat balíček od Honzy.
Já poprosím 500g chalvy, jednu bonboniéru čokoládového zefíru (ale může být i kokosový), čokoládu Spartak a 1kg bubliků! :-)
a nech si samozřejmě od nějaké hezké Rusky uvařit něco skvostného ;-)
jj, приятного аппетита!

kači řekl(a)...

To samé dvakrát prosím, ale radši bez bubliků, nezní mi to jako delikatesa.

Granodyorit řekl(a)...

bublik je suché, tvrdé, nesolené, bez chuti trvanlivé pečivo tvaru kolečka. Rusové to jedí k čaji nebo jen tak-když už není co do huby.....nebo případně když je bolí zub a je nutné ho vylomit.
Já jsem chtěl to kilo bubliků pro králiky (kamarád je chová na koleji)....dobře si na tom brousí zuby :-)

kači řekl(a)...

V tom případě 1kg bubliků a k tomu malého sibiřského králíka (tím samozřejmě nechci říct, že nakonec skončí Levíček v dolech na
Sibiři).

Unknown řekl(a)...

Levičku, ale už bys mohl přidat další dopis.. Je to horší než čekání na další díl Harryho Pottera :D

Granodyorit řekl(a)...

Tak buď se Honzík opět ztratil (a teď mu ani mapa nepomohla) nebo přinejlepším už z té domácí vodky oslepl a nevidí na klávesnici.
Gonzíku, bojuj, bojuj!